Mikrofony zbierają więcej, niż chcielibyśmy przyznać. W nagraniach odbijają się nasze pragnienia i sprzeczności. Refleksja o field recordings ? o słuchaniu ?na faktach? ? nie mogła trafić na dogodniejszy moment. Wygląda na to, że świat właśnie kończy się upłynniać, a może już spod nas wyparowuje. Postprawdę ogłoszono słowem roku. Wierzyć chce się tylko ?AszDziennikowi?. Gdy załamaniu ulega wiara w mierzalny, ?obiektywny? świat, a opisy rzeczywistości zostają zastąpione relacjami z prób jej wytwarzania, nagrywanie terenowe zyskuje na wadze jako jedna z praktyk, które decydują o kształcie ponowoczesności i zarazem go odzwierciedlają.
Książka Filipa Szałaska ? zbiór esejów i rozmów o field recordings ? ujmuje dźwięk w siatkę interdyscyplinarnych odniesień (od filmów Ghibli i Herzoga przez sny po internetową pornografię), dowodząc, że opisuje on świat równie sugestywnie, co książki, obrazy, awatary. Najważniejsze trendy nowej humanistyki ? postkolonializm, animal i thing studies, widmontologie ? nie mogą dłużej obywać się bez niego.
Dodaj pierwszą recenzję “Nagrania terenowe”