Historia junaka i innych pojazdów produkowanych w Szczecinie za czasów PRL. Rozmowy z konstruktorami i kolekcjonerami, szkice i rysunki techniczne, około 200 fotografii z prywatnych zbiorów, z których większość ukazuje się w druku po raz pierwszy – te i wiele innych ciekawostek znajdą czytelnicy na ponad 350 stronach poświęconych legendarnemu motocyklowi i innym szczecińskim motolegendom. Pomimo naszpikowania materiałami źródłowymi, książka jest napisana przystępnym językiem, który trafi nie tylko do fanów motoryzacji.
Skonstruowany w latach 50-tych junak powstał z inspiracji przedwojennymi sokołami i dystyngowanymi jednośladami brytyjskimi. Władze PRL, obawiając się nieuchronnej III wojny światowej niechętnie lokowały strategicznie ośrodki przemysłowe blisko zachodniej granicy i niewiele brakowało, a junak nigdy nie stałby się jednym z symboli szczecina obok pasztecika i paprykarza. Kiedy już zjechał z taśmy produkcyjnej, dzięki mocy i prędkości został królem polskich dróg. W 1959 r. pobito na nim rekord Polski.
„Dziś szczecińskie motocykle mają pokaźną grupę gloryfikatorów. Co ważne, nie trzeba mieć oryginalnego junaka, nieobowiązkowe jest nawet prawo jazdy na motocykl, aby czuć do tej maszyny niewytłumaczalny sentyment. To uczucie z rzędu tych, o których mężczyzna mówić nie lubi. Jeśli się go zmusi – zaczyna bełkotać o wietrze we włosach”.
fragment książki
Dodaj pierwszą recenzję “Junak Smyk. Szczecińskie motolegendy”