Kształtowanie kapitału społecznego organizacji

W ciągu ostatnich dekad kapitał społeczny stał się jednym z ważniejszych pojęć w naukach społecznych.Uważany jest za czynnik, który w sprzyja rozwojowi społecznemu i gospodarczemu; jego jakością tłumaczy się więc sukcesy i porażki gospodarcze i społeczne, zdolności innowacyjne i konkurencyjność.

Teoria kapitału społecznego rozwijała się przede wszystkim w odniesieniu do społeczeństwa i społeczności lokalnych (ujęcie makroekonomiczne), stopniowo przechodząc na poziom organizacji (ujęcie mikroekonomiczne).Idea kapitału społecznego nabiera więc coraz większego znaczenia w naukach o zarządzaniu.Staje się kluczem do wyjaśnienia i rozwiązywania różnych problemów organizacyjnych wynikających z relacji między pracownikami.

Autorki skupiły się na problematyce kapitału społecznego wewnątrz organizacji przyjmując definicję, w której kapitał społeczny rozumiany jest jako całość sieci wartości społecznych i norm determinujących relacje międzyludzkie umożliwiające osiągniecie efektu współpracy.

  • Autor: Elżbieta Jędrych
  • Ilość stron: 262
  • Wydawnictwo: PWN
  • Numer ISBN: 978-83-01-19770-4
  • Data wydania: 2018-06-15

W ciągu ostatnich dekad kapitał społeczny stał się jednym z ważniejszych pojęć w naukach społecznych. Uważany jest za czynnik, który w sprzyja rozwojowi społecznemu i gospodarczemu; jego jakością tłumaczy się więc sukcesy i porażki gospodarcze i społeczne, zdolności innowacyjne i konkurencyjność.

Teoria kapitału społecznego rozwijała się przede wszystkim w odniesieniu do społeczeństwa i społeczności lokalnych (ujęcie makroekonomiczne), stopniowo przechodząc na poziom organizacji (ujęcie mikroekonomiczne). Idea kapitału społecznego nabiera więc coraz większego znaczenia w naukach o zarządzaniu. Staje się kluczem do wyjaśnienia i rozwiązywania różnych problemów organizacyjnych wynikających z relacji między pracownikami.

Autorki skupiły się na problematyce kapitału społecznego wewnątrz organizacji przyjmując definicję, w której kapitał społeczny rozumiany jest jako całość sieci wartości społecznych i norm determinujących relacje międzyludzkie umożliwiające osiągniecie efektu współpracy. Fundamentem tej całości jest zaufanie.

Autorki podjęły próbę udzielenia odpowiedzi na kilka podstawowych pytań:

  • jak kształtowała się koncepcja i zakres pojęciowy kapitału społecznego,
  • jakie funkcje pełni kapitał społeczny wewnątrz organizacji; skąd bierze się zainteresowanie nauk

    o zarządzaniu tą problematyką czy są podstawy do tego, aby kapitałem społecznym można było zarządzać w organizacjach, za pomocą jakich instrumentów można kształtować kapitał społeczny w organizacji.

    Kapitał społeczny jest uznawany za siłę napędową wysoko rozwiniętych gospodarek. Zdaniem

    J. Czapińskiego i T. Panka (Diagnoza Społeczna 2015) poziom kapitału społecznego w Polsce jest niski, co może uniemożliwiać dalszy wzrost gospodarczy. Książka wpisuje się w nurt dyskusji o sposobach zwiększania kapitału społecznego; przybliża wagę tego problemu oraz przedstawia instrumenty które mogą przyczynić się do wzrostu jakości kapitału społecznego.

SKU: 9788301197704
Kategoria:

Oceny czytelników

Ta publikacja nie ma jeszcze ocen.

Dodaj pierwszą recenzję “Kształtowanie kapitału społecznego organizacji”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *