Sny i wizje w japońskich opowiadaniach przełomu XIX i XX wieku. Wybór tekstów z komentarzem
Autor: Katarzyna Sonnenberg
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
"Sny i wizje w japońskich opowiadaniach przełomu XIX i XX wieku. Wybór tekstów z komentarzem" to zbiór pięciu kanonicznych tekstów literatury japońskiej z okresu Meiji: "Wasureenu hitobito" ("Niezapomniani ludzie") Kunikidy Doppo, "Ichiya" ("Jedna noc") Natsumego S?sekiego, "Ochiba" ("Spadające liście") Nagaia Kaf?, "M?s?" ("Złudzenia") Moriego ?gaia i "Hankachi" ("Chusteczka") Akutagawy Ry?nosukego, przełożonych na język polski.
"Sny i wizje w japońskich opowiadaniach przełomu XIX i XX wieku. Wybór tekstów z komentarzem" to zbiór pięciu kanonicznych tekstów literatury japońskiej z okresu Meiji: "Wasureenu hitobito" ("Niezapomniani ludzie") Kunikidy Doppo, "Ichiya" ("Jedna noc") Natsumego S?sekiego, "Ochiba" ("Spadające liście") Nagaia Kaf?, "M?s?" ("Złudzenia") Moriego ?gaia i "Hankachi" ("Chusteczka") Akutagawy Ry?nosukego, przełożonych na język polski. Publikację opatrzono komentarzem krytycznym oraz wstępem, w którym analizowany jest motyw wspomnień i wyobrażeń w tekstach zawartych w tomie. Szczególną wartością książki jest prezentacja nie tylko tłumaczeń na język polski, ale także oryginalnej postaci tekstów, komentowanych pod względem leksykalnym i historycznoliterackim, co sprawia, że potencjalny czytelnik będzie miał bezpośredni dostęp do źródeł obrazujących proces tworzenia w pełni nowoczesnej i uniwersalnej w swoim bogactwie literatury japońskiej.
Z recenzji prof. dr. hab. Romualda Huszczy
Czarne, świeżo umyte włosy kobiety opadały na ramiona. Łagodne falowanie okrągłego jedwabnego wachlarza wprawiało w delikatny ruch kosmyki na jej skroniach, przypominające cień napływającej chmury. Kiedy pasma wracały na swoje miejsce, jeszcze piękniej rysowały się na jej twarzy cienkie brwi. Wydawało się, że w jej policzkach różowią się starte płatki sakury, a w chłodnym spojrzeniu krył się blask gwiazd wiosennej nocy.
? A czy ja też mogłabym stać się obrazem? ? zapytała.
Poprawiła od strony szyi kołnierz letniego stroju, na którym widniał niewyraźny wzór: były to chyba liście maranty. Linia jej szyi rysowała się jasno, jak gdyby została wyrzeźbiona w ciepłym marmurze, przyciągając uwagę mężczyzn.
? O, tak jak teraz. Tak jak teraz, tworzysz znakomity obraz ? powiedział jeden z nich.
(Natsume S?seki, "Jedna noc")
Dodatkowe informacje
Komentarze i rencenzje
Brak ocen, komentarzy i recenzji.
Chcesz dodać komentarz lub ocenę?
Aby dodawać komentarze i oceny, musisz być zalogowany.