Ksenologie
Autorzy: Krzysztof M. Maj , Ksenia Olkusz
Wydawca: Ośrodek Badawczy Facta Ficta
Książka Ksenologie, powstała pod wspólną redakcją Kseni Olkusz i Krzysztofa M. Maja, jest szóstym tomem serii „Perspektywy Ponowoczesności”, zbierającym wielowymiarowe studia na temat tytułowej filozofii tego, co obce (ξενον), w myśl propagowanego przez Bernharda Waldenfelsa przekonania, iż „ile porządków, tyle obcości”.
Książka Ksenologie, powstała pod wspólną redakcją Kseni Olkusz i Krzysztofa M. Maja, jest szóstym tomem serii „Perspektywy Ponowoczesności”, zbierającym wielowymiarowe studia na temat tytułowej filozofii tego, co obce (ξενον), w myśl propagowanego przez Bernharda Waldenfelsa przekonania, iż „ile porządków, tyle obcości”.
Nowy interdyscyplinarny monograficzny tom jest w historii cyklu ?Perspektywy Ponowoczesności? szczególny, bo znacząco metarefleksyjny. Ośrodek Badawczy Facta Ficta pokazuje w nim w sposób bezpośredni, że pomieszanie sfery społecznej i kulturowej w jego nazwie nie jest przypadkowe. [?] w motcie do jednej części książki redaktorzy tomu ?obnażają chwyt? i wprost przytaczają źródło nazwy Ośrodka, cytat z Jutrzenki: ?Facta. Tak, facta ficta. Wszyscy historycy mówią o rzeczach, które nie istniały poza ich wyobraźnią.? Nietzsche pisze w nim dość wąsko o dyskursach historii ? ale czyż dzieje ludzkich konfliktów nie są zarazem wyimaginowaną historią i topografią tak swojskości, jak i obcości? A zatem proponowany monograficzny projekt badawczy zajmuje się właśnie ?mapowaniem obcości?. W tak zatytułowanym błyskotliwym wstępie do rozważań zacytowana jest, pomiędzy wieloma innymi, intrygująca myśl Waldenfelsa (wyraźnego, intelektualnego patrona całej publikacji): Obce nalez?y do tego, co nas nachodzi. Nie gdy jest sobie daleko ? ale gdy nas ?nachodzi?. Taka jest perspektywa tomu ? obcości nie poznamy, nie doświadczając uzurpacji i złudzeń swojskości. Zbliżymy się do obcego tylko wtedy, gdy poprzez refleksyjną postawę u-JA-rzmimy niepokoje związane z tym ?najściem?. Nasze porządki symboliczne w swej pozornej ?samowitości? doświadczają nieustannie tak realnych, jak i wyimaginowanych inwazji zewnętrzności. Oznaczenie wielu z nich wartościującą kategorią obcości omawiane jest w kolejnych rozdziałach Ksenologii uporządkowanych w czytelnym koncepcie dyskursywnych doświadczeń Facta i mimetycznych narracji Ficta.
Dodatkowe informacje
Komentarze i rencenzje
Brak ocen, komentarzy i recenzji.
Chcesz dodać komentarz lub ocenę?
Aby dodawać komentarze i oceny, musisz być zalogowany.