Głowa kozła jako symbol satanistyczny

Głowa kozła jako symbol satanistyczny

Autor: Michał Knihinicki

Wydawca: The Serpent

Nigdy nie rozumiałem, dlaczego to właśnie głowa kozła jest wrysowana w główny symbol satanizmu (odwrócony pentagram) i dlaczego to właśnie kozioł, a nie jakieś inne zwierzę, stał się przez to drugim głównym satanistycznym symbolem. Kozioł jest natychmiastowo kojarzony z satanizmem przez zwykłych ludzi, przez blackmetalowych muzyków oraz naturalnie przez samych satanistów.

Gdzie kupić książkę, ebook, audiobook? Epub, Mobi, PDF, MP3

Nigdy nie rozumiałem, dlaczego to właśnie głowa kozła jest wrysowana w główny symbol satanizmu (odwrócony pentagram) i dlaczego to właśnie kozioł, a nie jakieś inne zwierzę, stał się przez to drugim głównym satanistycznym symbolem. Kozioł jest natychmiastowo kojarzony z satanizmem przez zwykłych ludzi, przez blackmetalowych muzyków oraz naturalnie przez samych satanistów.

Przez pierwszą dekadę mojego świadomego bycia satanistą (1996-2006) nie zwracałem na to uwagi, bo obchodziła mnie jedynie satanistyczna filozofia, jednak w 2005 r. przeczytałem po angielsku wywiad z Christosem Beestem z ONA pt. Złowieszcza Dialektyka, przeprowadzony przez Gavina Baddeleya i zamieszczony w jego monografii Lucifer Rising (1999). Słowa Beesta, iż ?słynny symbol głowy kozła jest w rzeczywistości zniekształceniem, kłamstwem? kilka lat później dały mi do myślenia. Dzisiaj znam już dokładnie niemal wszystkie pozostałe nurty satanistyczne i wiem, że (z tych znanym mi) jedynie twórcy ONA (Robury, Long, Beest) wypowiadają się krytycznie wobec głowy kozła jako symbolu satanistycznego. Prawie wszyscy inni sataniści z pozostałych nurtów (z wyjątkiem MLO i ToS) przyjmują go jako swój oczywisty symbol i ogólny znak satanizmu.

Problem jednak w tym, że on wcale nie jest oczywisty, a moim zdaniem jest błędny. Dokładnemu wyjaśnieniu dlaczego tak uważam służy ta książka. Aby uzasadnić mój pogląd, postarałem się przedstawić genezę tego symbolu tak dokładnie, jak tylko byłem w stanie.

W rozdziale 1. przedstawiłem symbolikę całego kozła we wszystkich trzech obszarach kulturowych, z których niewątpliwie czerpali pierwsi czarni magowie, a od których z kolei czerpali pierwsi sataniści. Są to: koza i kozioł u starożytnych Greków i Rzymian, kozioł ofiarny u starożytnych Hebrajczyków (Stary Testament), rozdzielenie owiec od kozłów w chrześcijaństwie Jezusa (Nowy Testament).

Gdy nastało średniowiecze i kultura chrześcijańska zdominowała europejską mentalność, kozioł zaczął postrzegany jako symbol grzechu i zwierzę Diabła. Czarownice - czcicielki Szatana - również były synonimem zła, zatem to właśnie na koźle latały na sabat i to wielkiego czarnego kozła tam razem czciły podczas swych bezbożnych ?diabolicznych? obrzędów. Nieważne, że takie sabaty nigdy naprawdę się nie odbywały - ważne, że pojęcia czarownicy, wielkiego kozła jako wcielenia Szatana i małych kozłów jako środków transportu czarownic były żywe w głowach średniowiecznych i nowożytnych ludzi. Aby to udowodnić, w wielu książkach i innych źródłach odnalazłem aż 44 ilustracje przedstawiające diabelskiego kozła w kulturze chrześcijańskiej na przestrzeni siedmiu stuleci - pierwsze są z połowy XIII i XV wieku, ostatnie z początku XX wieku.

W rozdziale 2. przedstawiłem symbolikę głowy kozła wrysowanej w odwrócony pentagram - najpierw jako symbol czarnej magii w książkach o okultyzmie w latach 1856-1964 (rozdz. 2.1), a później również satanizmu współczesnego wg LaVeya, czyli narodziny jego słynnej ?pieczęci Bafometa? (lata 1966-1968). To właśnie ten znak (widniejący na okładkach wszystkich książek Kościoła Szatana) jest od ponad 50. lat uważany przez wszystkich za główny symbol satanizmu.

W ostatnim rozdziale dokładnie omówiłem wszystkie znane mi koncepcje Bafometa: u Templariuszy (jest to tradycyjne znaczenie tego symbolu), u Éliphasa Léviego (pierwszy, który o nim pisał i wg mnie go stworzył), u Aleistera Crowleya, czyli w Thelemie i OTO, u Antona LaVeya, czyli w satanizmie Kościoła Szatana, u Petera J. Carrolla, czyli w magii chaosu Iluminatów Thanaterosa (IOT), u Antona Longa, czyli w satanizmie tradycyjnym Zakonu Dziewięciu Kątów (ONA).

Dodatkowe informacje

Ezoteryka
1 stycznia 2019
146
Głowa kozła jako symbol satanistyczny
9788392570646

Komentarze i rencenzje

Brak ocen, komentarzy i recenzji.

Chcesz dodać komentarz lub ocenę?

Aby dodawać komentarze i oceny, musisz być zalogowany.